Söndag..

Var och hälsade på min fina vän Linda förut.. Kort sväng, men Albin va trött. Hon hade gjort om sitt sovrum & det va verkligen jätte fint. Älskar ju också inredning och försöker så gott jag kan här hemma fixa till det. Längtar efter en ordentlig lön att slösa med ;) Imorrn är det dagis dags för barna.. Tror det kommer bli problem med Ella som just nu är väldigt mammig, men ändå väldigt självständig. Go brud är hon ialf! Jag känner lite ångest, för det är ju så skönt att ha dem hemma och bara ta dagen som den kommer.. Och det leder mig in på ngt en människa skrev på facebook om att unga mammor är bortskämda som lämnar sina barn på dagis trots att det är "sommarlov".. Mina barn som går på dagis har haft 8 veckors sommarlov, dubbelt så länge än vad de flesta barn har med äldre föräldrar.. Men om man inte har den möjligheten då? Och om man inte måste jobba så kanske man har andra problem så gör att man behöver tiden där.. Sen måste man betala fast dom inte är där så då kanske man känner att man vill utnyttja det.. Ja, jag vet inte.. Personligen så ville inte jag ha barnen där fast jag kunde och dom fick vara hemma länge och nu kommer det bli svårt med att börja igen. Men dom är bara små en gång och jag vill umgås med dem.. Gud va jag drog iväg här, men poängen är ialf att det är upp till var och en ingen ska dömma ;) Sen just orden unga mammor får mig att vilja spy lite. Finns det något otalat om oss att vi skulle vara sämre mammor? Jag tycker personligen jag är en sjuhelsikes morsa ;) Nej, skryt åsido men jag tror jag hade varit en sämre mamma om jag varit 10 år äldre.. Inte samma go, motivation, lekfullhet.. You name it!! Dela gärna av er med era tankar ni andra mammor eller ni andra med åsikter :)



Kommentarer
Tessan

Hoppas du haft en skön sommar!Klart föräldraskap inte har med ålder att göra. En del tror att man blir en sämre förälder om man är för ung, en del tror man blir sämre om man är för gammal. Vad åldern har med saken att göra kan man ju undra? Spelar inte värderingar, kärleksfullhet, respekt, glädje, mogenhet livsstil en större roll? En bra förälder glädjs med och åt sina barn, ger dem respekt, kärlek, ödmjukhet och glädje! Ja, nu sveptes jag också med här men man tänker ju ofta på sånna saker, vad som gör en till en bra förälder och ibland blir man ju så ledsen när man ser barn i sin omgivning som blir ständigt kränkta av sina föräldrar elelr som inte får upptäcka livet såsom barn ska få göra :) kram på dig!

Svar: Ja, det har varit en bra sommar.. Trots mycket regn! Hoppas ni haft det samma. Syns vi på närträffen nu eller? Ja, allt du skriver är ju det som värderas högt. Så åldern ska ju inte spela någon roll - ändå känns det som att jag och kanske många fler mammor får mycket otalt om oss just för att vi är unga.. Ja, det är tråkigt och se tycker jag också, men jag känner ändå en tröst att vi kommer jobba i det yrke vi valt. Där kommer vi ialf kunna erbjuda dom en trygg plats att komma till. En famn som stöttar och ger respekt. Är vad jag hoppas på ialf :) Kram*
marikaedberg.blogg.se

2012-08-06 @ 07:56:44
URL: http://kalasbak.blogg.se
Anonym

Jag har jobbat på lite olika förskolor och en sak som slog mig var att föräldrar oavsett ålder nu för tiden använder dagis som ett sett att få ut så kallad "egen tid". När man skaffar barn, oplanerat/planerat, oavsett så är det ett väldigt medvetet val och i och med det valet så kommer det egna inte längre i första hand. Det är super bra att förskolan finns för de föräldrar som arbetar/studerar och inte kan ha barna med sig, men lets face it, hur många ettåringar har behov av dagis? Det värsta jag sett var när en kvinna som just fått en liten flicka och var mammaledig men ändå valde att lämna sin drygt ettåriga dotter på dagis, då tyckte jag verkligen synd om det äldre barnet. Jag säger som dig att de är bara små en gång och det är den viktigaste tiden för en förälder att bygga upp en stabil och trygg relation till sitt barn. Jag glädjs för Ella och Albins skull att de verkar ha fått så mogna föräldrar som försöker ha sina barn hemma så mkt och jag hoppas själv jag blir lite som dig den dagen jag blir välsignad att bli mamma. :) Kram!

Svar: Ibland är jag nog lite naiv tror jag.. För i min värld så lämnar man inte ungarna på dagis för att få egentid.. Men det kanske finns de föräldrar som gör så. Och det tycker jag väll inte så bra om. Men jag tänkte på de som behöver den stöttningen, de ska ju inte behöva läsa sånt på en sida på nätet... Men det är som du säger, en själv kommer i andra hand. Men det gör ialf inte mig ett dugg :) Tack så mycket också, det har varit mitt och Markus mål ända sen vi fick Albin att vi skulle bli bra föräldrar som prioriterar dom högst och få upptäcka världen med oss. Tiden går ju så fort och är så dyrbar. Kram!
marikaedberg.blogg.se

2012-08-06 @ 08:16:41
sandra

Värt att säga att anonym var jag. :)

2012-08-06 @ 08:18:46
URL: http://lifeasiknowit.se
Tessan

Sommaren har varit underbar (mestadels ;) men fy vad snabbt det har gått och med två småbarn så hinner man knappt blinka innan dagen är förbi! Ja, självklart ses vi på närträffen, jag kör på som vanligt i höst och hoppas att det kommer fungera!

Ja, jag förstår vad du menar men det är också de människorna som är de omogna, oerfarna och kanske inte är helt lyckliga. Kanske har de inte ens fått några barn själva? Jag tror att många gånger är det allt för unga människor som faktiskt skaffar barn och kanske inte riktigt förstod vad det innebar och så blir det så fel, men lika många gånger skaffar en äldre person i sina rätta år barn och det blir lika fel, för de kanske inte heller förstod vad det innebar. Jag är glad att jag inte skaffade barn när jag var så ung som du för jag var en väldigt omogen person då men det betyder ju inte att du är det :) huvudsaken är att vi älskar våra barn och vill ge dem den bästa starten på livet :)

2012-08-06 @ 21:11:28
URL: http://kalasbak.blogg.se
sandra

Oj, jag menade verkligen inte att det inte är bra att det finns för dem som behöver. Tycker bara att det är tråkigt för barnen när endel föräldrar utnyttjar systemet på fel sett. Det är inte många, men det förekommer. Det är väl alla föräldrars önskan att få kunna vara med sina barn så mkt som möjligt, så jag tror absolut nte att många lämnar bort dem utan att våndas. :)

2012-08-07 @ 08:42:22
Emma

Ja herregud det där är ju olika från person till person, tycker inte alls man kan dela in i fack "unga mammor" och "äldre mammor", för jag tror inte det finns nåt speciellt gemensamt inom grupperna. Inget som säger att unga mammor är på ett visst sätt, varken bra eller dåligt. Det är olika för varje individ när man är redo för barn, och vissa skulle aldrig bli en bra mamma medan andra alltid skulle vara det. Själv så skulle jag nog vara en riktigt kass ung mamma för jag är inte redo än, jag skulle inte kunna ge så mycket som det krävs och inte orka med eller ha lust med alla familjegrejer, så jag kommer förhoppningsvis bli en bättre mamma om några år. Det mer unga mammor som det kritiseras om är nog mammor som fick barn för tidigt och inte riktigt var redo att släppa på sina egna behov så mycket som krävs eller som bara inte vet vad ansvar är eller har det tillräckligt ordnat i sitt liv med ekonomi osv, Såna finns det tyvärr för många av. Men det finns väl lika mycket äldre människor som aldrig kommer få ordning på sina liv och som missköter sina barn. Du ska i alla fall inte ta åt dig av nåt av det, du verkar ju va en förebild!

2012-08-09 @ 11:56:49


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0