Svenska dialekter satte igång mig totalt..

En våg av irritation flödar över mig. Efter dagens program svenska mysterier som handlade om Munkfors så får man läsa på folk statusar att dom är glada att dom flyttat, skaffat sig jobb eller utbildning på annat ställe så dom slapp denna skithåla.. En status va så vidrig att jag bara vill spy!! Men självklart får man läsa att folk faktiskt uppskattar vår lilla ort också :)

Men så här är det, att vart du än bor så finns det arbetslöshet, fattigdom, lågutbildade människor, skvaller.. Ja, allt sånt som folk väljer att klanka ner på..

Om man ser till mig och min familj, jag har snart en lärar examen, är då högutbildad som tydligen är häftigt i folks ögon, själv ser jag det bara som en dröm, att få arbeta med det jag älskar.. Inte att jag är häftig, smart eller mer värd. Då tycker jag istället att Markus har det bättre som anses lågutbildad, han fick jobb direkt efter studenten. Är det dåligt på något sätt de? Att han inte gått på universitet? Nej, jag skulle hellre slippa studerat i 3,5 år och istället börjat arbeta med en gång, men så är tyvärr inte fallet.

När det kommer till barnen så känner jag att dom har en riktigt trygg plats att växa upp i här. När vi spenderar våra sommrar nere i Halmstad så får man hela tiden ha ögon både i pannan och i nacken, för där har man mött på både det ena och det andra som är ute och spanar efter barnen eller till och med en själv när man är på stranden, ute och går på stan eller ja, vart som helst.. Låter hemskt, men så är det. Och inte tala på alla våldtäkter, där gick jag aldrig ensam! Och då är inte Halmstad en otrygg stad på så sätt, utan ett fint ställe och så finns de värre ställen.. Visst, nu drar jag de till ytterligheterna, men här hemma så tycker jag att det finns en riktigt trygghet, en trygghet som inte finns i större samhällen. Jag vet vilka mina barn möter i skolan och jag vet att jag kan släppa blicken på dem ute när jag är inne och kissar utan att något hemskt ska hända..

Och en sak till ska ni veta, jag har min utbildningen placerat i Sunne när jag inte är i Karlstad. Sunne skickade en dag ett mejl till mig och berättade att dom inte längre kunde betala för mina telebildsändningar. Ett samtal till Munkfors kommun så gick dom in och betalade Sunne så att jag kunde fortsätta se mina föreläsningar därifrån. Inga problem alls att dom skulle ställa upp för mig liksom (:

Så, kort sagt. Jag är trött på er som nedvärderar allt hela tiden. Försök lyft fram det positiva, och har du inget trevligt att säga - håll då för fan käft! Nej, högutbildad eller inte, fattig eller rik, Munkforsbo eller inte. Man bor där man trivs, trivdes man inte här och har flyttat - ja, då är det väll bara så! Tycker man inte om laktrits så äter man inte lakrits och då behöver man inte sitta och smutskasta godiset utan bara istället skita i att äta det (;

Så, lite irritation utskriven, nu dags för sängen för imorrn ska jag jobba!!



Kommentarer
EmmaS

Menar du att Sunne ville säga upp utbildningen innan du var klar? Det är ju helt sjukt.



Sen så blev jag sugen på att bo i Munkfors när jag såg programmet, och jag har ju varit där många gånger ;-)

2012-03-14 @ 23:59:34
Sandra

Har aldrig riktigt förstått varför folk ska smutskasta munkfors så där som du säger. Även om jag inte längre bor där, så har jag alltid tyckt bra om stället, och längtar många gånger tillbaka mycket. Vill tro att jag har vänner kvar där även om det är många år sen sist jag såg er. Självklart borde munkfors vilja göra allt för att få dig och alla andra studenter att stanna kvar, så det var väldigt bra att de löste det med sunne. Inspireras av din styrka att klara av skolan samtidigt som du har två små underbara liv hemma. Jag tycker skolan är tung som den är ändå. Kram!

2012-03-15 @ 10:06:35
URL: http://lifeasiknowit.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0